SATVEDA

IGAZTUDÁS

 

 

   ember és ARTHA

 

 

Az emberre, létfokozatának megfelelően vonatkozik az ARTHA, a Világtörvény; a Természet tövénye

1. mint erkölcsi törvény

2. mint kötelesség

 

az emberi tevékenység irányai

Sadvidya szerint az embert alapvetően négy cél elérése vezérli, ösztönzi a cselekvésre

Minden emberi tevékenység a négy cél valamelyikének kiélésére, elérésére irányul

Minden emberi tevékenység alárendelődik a négy életcél valamelyikének elérérése érdekében és ez megszabja működési körének jellegét   

1. nyereség, anyagi javak elérése

2. érzéki örömök elérése; ösztönvágyak

3. a társadalmi szabályok követése

4. a lelki függetlenség elérése 

 

az emberi társadalom felosztása

A SADVIDYA szerint:

az emberek,tulajdonságaikban nem egyfomának és ezért tevékenységeikben nem egyenlőnek születnek

 Az emberi társadalom a négy életcélnak megfelelően négy osztály szerint alakul; hajlamok és tulajdonságok szerint, amely a jellegüket megszabja:varnashrama

Az osztályok tevékenysége, a Természet négy létfokozata szerinti állapot alapján, saját természete szerint végeződik 

súdra/hutoksh/kármi

munkások, dolgozók, saját munkaerejüket használók

kétkezi munkások, kézművesek, szakmunkások, betanított munkások 

kétkezi munka; a termelés kiszolgálása

ketdetleges, animális szükségleteket igénylők

vaishya/vaistheryost/jnani 

anyagi eszközöket felhasználók és gyártók: 

gazdák, kereskedők, építészek, vállalkozók 

állattenyésztés,  fölművelés, kereskedelem, ipar

termelés; anyagi javak és élelmiszer előállítása

vagyoni gyarapodást, felhalmozást, jólétet igénylők

kshatriya/rathestar/yogi

erkölcsi célokat, kötelességeket kitűzők, erőt vágyók

katonák, vezetők, szervezők, hivatalnokok

irányítás, szervezés; a társadalom összetartása és védelme

hősiesség, bátorság, kitartás, uralkodói természet, pompakedvelők

bhakta/ácárya/pandita/siddha/guru 

szellemiséget, szellemi célokat, szellemi javakat használók

papok, tanítók, tudósok, törvénytudók 

az állam szellemi vezetése, tanulás, tanítás, vallási, hitéleti szolgálat

bölcsesség, tudás, vallási hit, önszigor, derüs kedély, megbocsájtó természet  

dalit/pária

társadalomból kivetettek

bűnözők, száműzöttek, osztályuk szabályai ellen súlyosan vétők, deviánsok 

a legalantasabb munkákat kötelezően végzők                                                      

A társadalom csúcsán a szellem emberei állnak,a kshatriyan vagy rathestaran nekik engedelmeskednek; a többi réteg pedig ezeknek

A Törvény szerint mindenki köteles a saját hajlama~ osztálya szerint a legjobban teljesíteni; inkább a saját oszályában jól, mint egy másikban rosszul

 

ARTHA mint erkölcs törvény

Az erkölcs törvények két részből állnak:

1. általános, mindenkire vonatkozó

2. élehelyzetre és embercsoportokra vonatkozó

 

SARVARTHA ~ Általános Törvény 

Sarvartha, a mindennapos kötelezettség, a köznapi élet során mindennap, mindenkire kötelező, követendő és betartandó emberi szabály

Sarvartha, az emberi létezés, a társadalmi együttélés alapvető rendje, a mindennapokban követendő  erkölcsi magatartás, kötelező viselkedési norma, elvárandó tett

 

Sarvartha, az embernek mindennap kötelező magatartás:

helyes gondolkodás-helyes beszéd-helyes cselekedet 

1. jótékonyság, adás, ajándékozás

  •  lelki adomány: kedvesség; jó szó; dícséret
  •  tudás adomány: ismeret; információ adása
  •  anyagi jellegű javak adományozása:étel; pénz 

2. öfegyelem, önuralom: helytelen: 

  • gondolatok, képzetek leküzdése:irígység; rossz vágyak; hamis hit
  • szavak és beszéd leküzdése:hazugság; másokbecsmérlése, felesleges beszéd
  • a test vágyainak és érzéseinek leküzdése: lopás; élőlények megsértése; házasság törés     

3. napi vallásgyakorlás

  • tettek, cselekedetek:hitgyakorlat, áldozás 
  • lelki átélés: hódolat, hitmegvallás
  • a vidya növelése:ismeretek gyarapítása, jobbítása   

 

ARTHA mint kötelesség

Az ARTHA önmagában nem más mint kötelesség, megkerülhetetlen szabály, rend, követendő irány

Az ARTHA követése: átérzése az isteni akaratnak; út az üdvösség felé

Az ARTHA nem követése: ellenszegülés az isteni akaratnak:út a kárhozat felé 

 

választás

Minden lény tulajdonsága a választás lehetősége, karmája - a tettei - ok és okozat ~ tett és következmény határozzák meg a sorsát

Az ARTHA a három guna működése által érvényesül:                   sattva  -   rajas    -   támas                                 világosság  -   akarat  -  sötétség

A lények, választhatnak saját hajlamuk szerint, merre mozdulnak: követik a sattvát - vagy követik a támast

Az ember ARTHA azonos a Természet törvényével:

  sattva követése: az élet útján haladás 

A támas követése: út a megsemmisülésbe 

Svaha    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 45
Tegnapi: 114
Heti: 202
Havi: 1 484
Össz.: 207 092
Oldal: ember és ARTHA
SATVEDA - © 2008 - 2024 - sadvidya.hupont.hu

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat