ember és Világ
az ember születése
Az ember születését, rishik tudják Isten különleges tervének
Isten, a Teremtő Lélekenergia létesített hatalmas Lélekembert; nevezve:Purusha
Purusha, a Lélekember betöltötte az Univerzumot, volt: "ezer fej, ezer kéz, ezer láb..."
Szeme, Surya a Nap; elméje, Manah a Hold;lehelete, Vata a szél; feje/szája, Agni a tűz
Purushát Isten feláldozta: vágta sokezer darabra
Darabolta szét részenként:külön a fejét, külön a karjait, külön a combját, külön a lábát
Fejéből lettek a papok:panditák, ácáryá, siddhák
Karjaiból lettek a harcosok:rathestar vagy kshatriya
Combjaiból lettek a gazdák,közemberek:vaishya
Lábából lettek a munkások: shudra
Viráj,a női teremtő elv
Purusha szellemtestéből lett Isten által kiválasztva Viráj, a női teremtő elv
Az ember lett kétneművé:férfivá és nővé
Viráj lett minden nő prototípusa, a női princípium
Manu, az első pap
Purusha fejéből lett az első pap, nevezve: Manu
Manu másik neve:Satyavrata ~ "Aki felesküdött az igazságra"
Manu választott felesége lett:Sraddhá ~"Hit"
Manu ~Igazság és Sraddhá ~Hit, nemzettek hét gyermeket
Igazság és Hit utódaik lettek hét szent rishik
Rishik lettek örökösei mindkét szülőjük szellemének: Satya és Sraddhá ~ Igazság és Hit
Manu és hét rishik lelki gyakorlat által elérték az isteni felső erőtér rétegét, elérték Úr DEVAH kiáramlását
Manu és hét rishik részesültek az isteni tudásban
Átvették Úr DEVAH a Sattvapati Törvényét, a Sadvidya tudását
Hét rishik lettek az Igazság és a Hit birtokosai és hirdetői
Hét rishik tudásukat átadták utódaiknak, azok pedik adták tovább az utánuk következőknek
Sadvidya öröklődik utódról-utódra ~ parampara
varnáshrama
A varnáshrama szerint, az emberek, Purusha feldarabolása szerinti osztályba sorolással valósítják meg Purusha tulajdonságait
A fej, gondolkodik és irányít, a karok küzdenek, a combok viselik a terheket, a lábak végzik a mindenkor szükséges munkát
Az osztályok tevékenysége kiegészíti egymást, mint ahogyan az egész emberi test ezt megvalósítja
Mindenkinek a saját osztályában kell és kell jól teljesíteni; ekkor teljesíti be az isteni akarat elvárását
Ez isteni parancs, kötelesség az ARTHA emberre vonatkozó része
ember és Világ
Az ember: Mikrokozmosz ~a Prakriti tökéletes mása
Az emberben - általában és egyénileg - minden benne van ami a Világegyetemben él és hat
Az ember, ugyanannak a Világlétesítő akaratnak, erőnek, működési elvnek a tartalma, mint minden az Univerzumban
Az embert ugyanaz a Léterő tartja fenn, mint minden élőt
Az emberi élet minden mozzanata azonos, minden élet elvével
Az ember- egyéni élet (pindá),a purusha megnyilvánulása
Az ember-egyéni élet nem más mint egység Istennel
náma és rúpa ~ név és forma
Náma és rúpa:a Sadvidya világlátás alapelve
Náma és rúpa:a világértelmezés elve
Náma és rúpa:a Valóság attributuma
Az ember számára a Világ: náma és rupa ~ név és forma
Az ember csak a név és a hozzá tartozó forma alaján képes kezelni a valóságot
Az ember számára a Világ, csak a név (náma) és a hozzá tartozó forma (rupa) alapján határozható meg
Egy névhez csak egy forma tartozhat
Más név ~ más forma
A nevezett tartalmak nen cserélhetők fel
Név és forma téves felismerése:eltévelyedés és zavar
soham
Soham:"én vagyok........"
Soham: a saját én meghatározása
Sooo......hmmm:a sóhaj:aki léleg(k)zem - vagyok
ember és Isten
Az ember számára Isten, emberfeletti
Az ember számára Isten, mint név:EGY
Az EGY jelenti:Minden; jelenti az okot és okozatot
Isten, az ember számára megnyilvánulásaiban és alkotásában érzékelhető
Isten, az ember számára: pozitív sajátság
Isten, az ember érzetében:erő, hatalom
Isten, az egyén számára személyes, ami átéléssel valósul meg
Isten, az ember számára:átélés
Isten, az ember számára:érzékelés
Isten, az ember számára az ARTHA szerint érvényesül
erő és gyengeség
erő:
Pítha ~ a lélekerő, az isteni kiáramlás egy része
Az emberben feltűnő pítha önkéntelen, de az ember önmaga létrehozhat önkényes píthákat
Az önkényesen élesztett pítha legbőségesebb forrása sraddhá ~ a hit
Sraddhá nem más mint az istenihez való közeledés
A hit átélése annak ami isteni
A hit:lehetőség; részesülni az isteniből
Az istenihez közeledés:meríteni a kimeríthetetlen, örök erőforrásból
Aki közelít Istenhez, olyan erőkör ~ pítha ármlásának részesévé válik, amelyből feltöltődik azzal ami isteni
Aki feltöltődik az istenivel: rendíthetetlen, kikezdhetetlen, az illúzióktól megcsalhatatlan
Az erő: lehetőség megszabadulni a karma kötelékéből
gyengeség:
Aki elveti a hitet, Isten ajándékát, arra van kárhoztatva, hogy nélkülöznie kell a pítha~lélekerő energiáját
A hit hiánya:gyengeség
A gyengeség:lehetőség arra, hogy a maya~az illúzió, megcsalja, a valóság helyett a káprázat, a hamis látszat, álomkép kerítse hatalmába
A gyengeség:lehetőség az elbukásra, a rossz karma megélésére, a lélek örök rabságára a körforgás kötelékében
szenvedés és boldogság
A szenvedés és boldogség életérzése, a karma működésének a függvénye
A két ellentétes létállapot - sattva vagy támas - megélése meghatározza az ember létélményének a sajátosságát
A két ellentétes életérzés, a vonzás és taszítás erőkörei hatásának az eredménye
A vonzás és taszítás: a vágy működése
A sattva iránti vágy, a sattva követése, magával vonja a jó karma megélését
A jó karma:megelégedés~boldogság
A sattva érvényesülésének hiánya, magával hozza a támas érvényre jutását
A támas eluralkodása:a boldogtalanság létérzést eredményezi
maya
Maya, az illúzió~káprázat
Maya, az esendő embert, a valóság, az igazság a helyes felismerés tévhitének, a látszatnak a csapdájába csalja
Maya, a könnyebb út, az érzéki kellemek, vagy önmaga jelentőségének túlzott, hamis tévhitébe csalja
Maya, nektárnak látszó, bódító mérget kínál, amivel foglyul ejti embert és beteggé teszi testét, lelkét
kleshas~mérgek
Az ember életérzését, lelki és fizikai nagyban befolyásolja az öt méreg~panchaklesáh, amely közvetjenül hat a személyiségre
Az öt méreg, megmérgezi, közvetlenül károsítja az ember egészét, beteggé teszi a testet lelket
At öt méreg kikezdi és pusztitja az egész szervezetet
Az öt méreg amely elhatalmasodhat az emberen:
Avidya:tudatlanság
Asmita:önteltség/önzés
Dvesha:gyűlölködés
Rágas:szenvedélyek
Abhinivesháh:halálfélelem;félelem az elmúlástól
vágy és vágytalanság
Az emberi szenvedés és boldogság függvénye; a vágy megélésének az iránya
Az, aki elérte a vidya szellemi mesterfokozatot, képessé válik arra, hogy szellemét, a sattva létkörében tartsa
A vidya lélekállapot:kötöttség a sattvához
Kötöttöség sattvához:uralom a vágy felett
Aki uralja a vágyat:megszabadul a vonzás - taszítás működésétől
ember és halál
Az ember halálnak nevezi azt az eseményt, amikor a purusha/jivah megválik működési burkától, a testtől
Ezt azonos azzal, mint amikor az ember leveti a ruháját
A halál nem úm. "végleges elmúlás", hanem: csak változás
Az emberben lakozó purusha~Lélekerő~Istenerő elválik az anyagi kapcsolattól és lelki síkon létezik tovább
A Lélekmag soha nem hal meg, mert magának a Teremtő Energiának a része és csak a karma kiélésének céljából költözött az anyagi testbe
A purusha munkája végeztével, vagy egy másik testbe költözik (samsara) vagy teljesített karma esetében visszatér Istenhez, ahonnan csak ideiglenesen választódott el, de a valóságban nem szakadt el soha
samsara ~ átköltözés
A samsara aszerint történik, hogy az ember milyen, az isteni törvénnyel azonos, vagy ellentétes gunát választva, milyen karmát folytatott
Az ember alapvető vétkes tettei:
lélekben elkövetett vétkek:irígység; helytelen vágyak; hamis hit
szóval elkövetett vétségek:más szidalmazása; más leszólása; hazugság; haszontalan beszéd
tettekkel elkövetett vétkek:lopás; élőlények megsértése;házasságtörés
A lélek három tulajdonsága (guna) közül 1.jóság (sattva) 2.szenvedélyesség(rajas) 3.sötétség(támas) melyiket folytatta
A samsára, a lefolytatott karma függvényében költözik új testbe - vagy tér vissza Istenhez
A sattva tulajdonságát birtokló lélek: az isteni fokozatot éri el; egyesül a Teremtővel, megszabadul az újászületés terhétól
A rajas tulajdonságú lélek: az emberek fokozatát folytatja az átköltözés után; nem szabadul az újraszületés folyamatából
a támas lelkület: az alacsonyabb rendű létfolozatba kerül és folytatja az újraszületések hosszú láncolatát
Svaha