SATVEDA

IGAZTUDÁS

 

       ember és Világ

 

 

 

 

 

az ember születése

Az ember születését, rishik tudják Isten különleges tervének

Isten, a Teremtő Lélekenergia létesített hatalmas Lélekembert; nevezve:Purusha

Purusha, a Lélekember betöltötte az Univerzumot, volt: "ezer fej, ezer kéz, ezer láb..."

Szeme, Surya a Nap; elméje, Manah a Hold;lehelete, Vata a szél; feje/szája, Agni a tűz

Purushát Isten feláldozta: vágta sokezer darabra

Darabolta szét részenként:külön a fejét, külön a karjait, külön a combját, külön a lábát

Fejéből lettek a papok:panditák, ácáryá, siddhák

Karjaiból lettek a harcosok:rathestar vagy kshatriya

Combjaiból lettek a gazdák,közemberek:vaishya

Lábából lettek a munkások: shudra                             

Viráj,a női teremtő elv

Purusha szellemtestéből lett Isten által kiválasztva Viráj, a női teremtő elv

Az ember lett kétneművé:férfivá és nővé 

Viráj lett minden nő prototípusa, a női princípium  

Manu, az első pap

Purusha fejéből lett az első pap, nevezve: Manu

Manu másik neve:Satyavrata ~ "Aki felesküdött az igazságra"

Manu választott felesége lett:Sraddhá ~"Hit" 

Manu ~Igazság és Sraddhá ~Hit, nemzettek hét gyermeket

Igazság és Hit utódaik lettek hét szent rishik

Rishik lettek örökösei mindkét szülőjük szellemének: Satya és Sraddhá ~ Igazság és Hit 

Manu és hét rishik lelki gyakorlat által elérték az isteni felső erőtér rétegét, elérték Úr DEVAH kiáramlását

Manu és hét rishik részesültek az isteni tudásban

Átvették Úr DEVAH a Sattvapati Törvényét, a Sadvidya tudását

Hét rishik lettek az Igazság és a Hit birtokosai és hirdetői

Hét rishik tudásukat átadták utódaiknak, azok pedik adták tovább az utánuk következőknek 

Sadvidya öröklődik utódról-utódra ~ parampara 

varnáshrama

A varnáshrama szerint, az emberek, Purusha feldarabolása szerinti osztályba sorolással valósítják meg Purusha tulajdonságait

A fej, gondolkodik és irányít, a karok küzdenek, a combok viselik a terheket, a lábak végzik a mindenkor szükséges munkát

Az osztályok tevékenysége kiegészíti egymást, mint ahogyan az egész emberi test ezt megvalósítja

Mindenkinek a saját osztályában kell és  kell jól teljesíteni; ekkor teljesíti be az isteni akarat elvárását

Ez isteni parancs, kötelesség az ARTHA emberre vonatkozó része 

ember és Világ

Az ember: Mikrokozmosz ~a Prakriti tökéletes mása

Az emberben - általában és egyénileg - minden benne van ami a Világegyetemben él és hat

Az ember, ugyanannak a Világlétesítő akaratnak, erőnek, működési elvnek a tartalma, mint minden az Univerzumban

Az embert ugyanaz a Léterő tartja fenn, mint minden élőt

Az emberi élet minden mozzanata azonos, minden élet elvével

Az ember- egyéni élet (pindá),a purusha megnyilvánulása

Az ember-egyéni élet nem más mint egység Istennel 

náma és rúpa ~ név és forma

Náma és rúpa:a Sadvidya világlátás alapelve

Náma és rúpa:a világértelmezés elve

Náma és rúpa:a Valóság attributuma

Az ember számára  a Világ: náma és rupa ~ név és forma

Az ember csak a név és a hozzá tartozó forma alaján képes kezelni a valóságot

Az ember számára a Világ, csak a név (náma) és a hozzá tartozó forma (rupa) alapján határozható meg

Egy névhez csak egy forma tartozhat

Más név ~ más forma

A nevezett tartalmak nen cserélhetők fel

Név és forma téves felismerése:eltévelyedés és zavar 

soham

Soham:"én vagyok........"

Soham: a saját én meghatározása

Sooo......hmmm:a sóhaj:aki léleg(k)zem - vagyok

ember és Isten

Az ember számára Isten, emberfeletti

Az ember számára Isten, mint név:EGY

Az EGY jelenti:Minden; jelenti az okot és okozatot

Isten, az ember számára megnyilvánulásaiban és alkotásában érzékelhető

Isten, az ember számára: pozitív sajátság

Isten, az ember érzetében:erő, hatalom

Isten, az egyén  számára személyes, ami átéléssel valósul meg

Isten, az ember számára:átélés

Isten, az ember számára:érzékelés

Isten, az ember számára az ARTHA szerint érvényesül 

erő és gyengeség

erő: 

Pítha ~ a lélekerő, az isteni kiáramlás egy része

Az emberben feltűnő pítha önkéntelen, de az ember önmaga létrehozhat önkényes píthákat

Az önkényesen élesztett pítha legbőségesebb forrása sraddhá ~ a hit

Sraddhá nem más mint az istenihez való közeledés

A hit átélése annak ami isteni

A hit:lehetőség; részesülni az isteniből

Az istenihez közeledés:meríteni a kimeríthetetlen, örök erőforrásból

Aki közelít Istenhez, olyan erőkör ~ pítha ármlásának részesévé válik, amelyből feltöltődik azzal ami isteni

Aki feltöltődik az istenivel: rendíthetetlen, kikezdhetetlen, az illúzióktól megcsalhatatlan

Az erő: lehetőség megszabadulni a karma kötelékéből 

gyengeség:

Aki elveti a hitet, Isten ajándékát, arra van kárhoztatva, hogy nélkülöznie kell a pítha~lélekerő energiáját

A hit hiánya:gyengeség

A gyengeség:lehetőség arra, hogy a maya~az illúzió, megcsalja, a valóság helyett a káprázat, a hamis látszat, álomkép kerítse hatalmába

A gyengeség:lehetőség az elbukásra, a rossz karma megélésére, a lélek örök rabságára a körforgás kötelékében 

szenvedés és boldogság

A szenvedés és boldogség életérzése, a karma működésének a függvénye

A két ellentétes létállapot - sattva vagy támas - megélése meghatározza az ember létélményének a sajátosságát

A két ellentétes életérzés, a vonzás és taszítás erőkörei hatásának az eredménye

A vonzás és taszítás: a vágy működése 

A sattva iránti vágy, a sattva követése, magával vonja a jó karma megélését

A jó karma:megelégedés~boldogság

A sattva érvényesülésének hiánya, magával hozza a támas érvényre jutását

A támas eluralkodása:a boldogtalanság létérzést eredményezi

maya

Maya, az illúzió~káprázat

Maya, az esendő embert, a valóság, az igazság a helyes felismerés tévhitének, a látszatnak a csapdájába csalja

Maya, a könnyebb út, az érzéki kellemek, vagy önmaga jelentőségének túlzott, hamis tévhitébe csalja

Maya, nektárnak látszó, bódító mérget kínál, amivel foglyul ejti embert és beteggé teszi testét, lelkét   

kleshas~mérgek

Az ember életérzését, lelki és  fizikai nagyban befolyásolja az öt méreg~panchaklesáh, amely közvetjenül hat a személyiségre

Az öt méreg, megmérgezi, közvetlenül károsítja az ember egészét, beteggé teszi a testet lelket

At öt méreg kikezdi és pusztitja az egész szervezetet

Az öt méreg amely elhatalmasodhat az emberen:

Avidya:tudatlanság

Asmita:önteltség/önzés

Dvesha:gyűlölködés

Rágas:szenvedélyek

Abhinivesháh:halálfélelem;félelem az elmúlástól

vágy és vágytalanság

Az emberi szenvedés és boldogság függvénye; a vágy megélésének az iránya

Az, aki elérte a vidya szellemi mesterfokozatot, képessé válik arra, hogy szellemét, a sattva létkörében tartsa 

A vidya lélekállapot:kötöttség a sattvához 

Kötöttöség sattvához:uralom a vágy felett

Aki uralja a vágyat:megszabadul a vonzás - taszítás működésétől 

ember és halál

Az ember halálnak nevezi azt az eseményt, amikor a purusha/jivah megválik működési burkától, a testtől

Ezt azonos azzal, mint amikor az ember leveti a ruháját

A halál nem úm. "végleges elmúlás", hanem: csak változás

Az emberben lakozó purusha~Lélekerő~Istenerő elválik az anyagi kapcsolattól és lelki síkon létezik tovább

A Lélekmag soha nem hal meg, mert magának a Teremtő Energiának a része és csak a karma kiélésének céljából költözött az anyagi testbe

A purusha munkája végeztével, vagy egy másik testbe költözik (samsara) vagy teljesített karma esetében visszatér Istenhez, ahonnan csak ideiglenesen választódott el, de a valóságban nem szakadt el soha 

samsara ~ átköltözés

A samsara aszerint történik, hogy az ember milyen, az isteni törvénnyel azonos, vagy ellentétes gunát választva, milyen karmát folytatott

Az ember alapvető vétkes tettei:

lélekben elkövetett vétkek:irígység; helytelen vágyak; hamis hit

szóval elkövetett vétségek:más szidalmazása; más leszólása; hazugság; haszontalan beszéd

tettekkel elkövetett vétkek:lopás; élőlények megsértése;házasságtörés

A lélek három tulajdonsága (guna) közül 1.jóság (sattva) 2.szenvedélyesség(rajas) 3.sötétség(támas) melyiket folytatta

A samsára, a lefolytatott karma függvényében költözik új testbe - vagy tér vissza Istenhez 

A sattva tulajdonságát birtokló lélek: az isteni fokozatot éri el; egyesül a Teremtővel, megszabadul az újászületés terhétól

A rajas tulajdonságú lélek: az emberek fokozatát folytatja az átköltözés után; nem szabadul az újraszületés folyamatából

a támas lelkület: az alacsonyabb rendű létfolozatba kerül és folytatja az újraszületések hosszú láncolatát 

 Svaha

 

 

 

 

 

 

 

 


 

                                                      

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 20
Tegnapi: 39
Heti: 71
Havi: 184
Össz.: 209 134
Oldal: ember és Világ
SATVEDA - © 2008 - 2024 - sadvidya.hupont.hu

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat